Hlavní stránka > Škola
> Ředitelé >
|
|
|
|
|
|
Přišel jsem na umístěnku...
|
|
|
|
|
|
Na školu v Dobříši, byla to tehdy zrovna jedenáctiletka, jsem nastoupil v roce
1958 jako čerstvý absolvent vysoké školy. Byl jsem plný ideálů jednak pedagogických,
ale i politických, protože na vysoké škole, kde jsem studoval, byly neuvěřitelně
demokratické a svobodomyslné poměry. V nich jsem prožil první studentské bouře,
první majálesy a maďarské události roku 1956.
Po příchodu na Dobříš jsem během několika týdnů samozřejmě narazil na realitu
politického prostředí dožívajících padesátých let. Slepý ateismus, krutá třídní
politika, projevující se pokusy vylučovat žáky ze studia nebo jim studia znemožnit,
všechno to vyvrcholilo pokusem udělat ze mne donašeče a informátora.
Mělo to ovšem i svou světlou stránku. Sblížil jsem se ve škole s řadou lidí,
kterých jsem si mohl velice vážit a se kterými mne dodnes váže pouto nejcennější,
pouto přátelství. A nemám na mysli jen své kolegy učitele, ale i například mnohé
studenty.
Jsem přesvědčen, že pro školu, už zase gymnázium, byl osudovým okamžik, kdy
se jejím ředitelem stal pan Miroslav Olič, muž, kterého si vážím nejvíce. Ředitel
nestraník, to byla v Československu kuriozita. Teprve on vytvořil záviděníhodné
prostředí, kterým se škola lišila a dosud liší od mnohých jiných. Přátelské
ovzduší mezi pedagogy, neexistence přehrady mezi učiteli a studenty, tolerance
a pochopení, demokratičnost, smysl pro humor, vysoká vědomostní úroveň i relativní
politický klid a bezpečí uprostřed mnohdy velmi neklidných dob, to vše v harmonickém
celku, který se postupně stal duchem školy a tradicí. Bůh ví, jak to dokázal,
myslím si, že především osobním příkladem, poctivostí a upřímností a pak hlavně
tím, že výrazná a silná osobnost se vždy prosadí a ovlivní své okolí.
Je nutné přiznat, že škola měla to štěstí, že byl kolem pana ředitele Oliče
dostatek lidí, kteří dokázali jeho myšlenky a snahu chápat a akceptovat. I ředitelé,
kteří po něm následovali ve funkci, dokázali jeho ideje udržet a rozvíjet a
to je dobře, protože tradice vždycky sílí dobou svého trvání.
Já sám, když jsem se stal po sametové revoluci ředitelem, jsem udržení těchto
tradic, na které velice dám, považoval za jednu z hlavních priorit ve svém působení
a pokusil jsem se je trochu rozšířit. Situace byla svým způsobem snazší, demokratické
poměry nastupovaly všude, na druhé straně jsme si ani my kantoři, ani studenti
a rodiče nevěděli vždy úplně rady s nabytou svobodou.
Od dob studentských hádek v semináři pedagogiky jsem snil o obnově osmiletých
gymnázií a jsem hrdý na to, že dobříšské gymnázium bylo mezi prvními několika
v republice, která v roce 1990 tento druh studia otevřela. Museli jsme vybojovat
jejich existenci v celém státě a je zajímavé, že proti odporu zprava i zleva,
někdy dokonce týchž zastánců jednotného školství, se kterými jsem se dohadoval
už v 50. letech.
Třetí
prioritou pro mne bylo získání lektorů anglického jazyka z Británie. Zvolili
jsme naprosto netradiční způsob a měli jsme neobyčejné štěstí, protože všichni
lektoři byli velmi kvalitní, vstřícní a aktivní a pro rozvoj vyučování angličtiny
vykonali velký kus práce.
Za velmi užitečné jsem považoval navázání kontaktů se zahraničními školami.
Výměnné zájezdy měly sblížit naše studenty s Holanďany, Belgičany, Dány, Nory
i dalšími a pomoci na obou stranách odstraňovat bariéry a předsudky, nahromaděné
desetiletími nesmyslné propagandy.
Neposledním cílem, který jsem si předsevzal, bylo přistavět školu. Při rozšíření
výuky ve čtyřletém a osmiletém cyklu bylo zapotřebí nových tříd. Podařilo se
využít "pootevřené ruky Páně" (bohužel ne zcela otevřené), i když to znamenalo
každotýdenní "leštění klik" u příslušných úředníků na Ministerstvu školství.
Nedovedu to příliš pochopit, ale tehdy byly peníze a my máme na střeše původních
šaten pár nových tříd a kabinetů.
Škola má být spojena se svým okolím a prostředím. Proto jsme projevili iniciativu
zasloužit si čestný název Gymnázium Karla Čapka. Nalezli jsme porozumění u paní
ředitelky Památníku Karla Čapka na Strži a tato spolupráce úspěšně trvá.
S úsměvem si vzpomínám na první návštěvy na ministerstvu školství po roce
1989. S jakou úctou jsem vstupoval na místa, kde jsem očekával ty nejmoudřejší
a nejzkušenější "otce" našeho školství. Vystřízlivění bylo poměrně rychlé, ale
úcta zůstala hlavně k mnohým nejbezmocnějším úředníkům, u kterých jsem nalezl
mnohdy koncepčnější a moudřejší myšlení, než u nejmocnějších.
V představě, že mohu pomoci pár dobrým věcem a být trochu prospěšný, jsem
podlehl začátkem roku 1998 nabídkám a na toto ministerstvo odešel. A ačkoliv
jsem nevykonával právě malou funkci, jsem přesvědčen, že to byl jeden z omylů
mého života. Snad jsem se dostal do špatného období tohoto úřadu, nevím. Nejsem
uzpůsoben pro práci úředníka. Nejsem uzpůsoben pro hájení názorů nadřízených,
o kterých nejsem přesvědčen. Nejsem uzpůsoben hájit názory, o kterých jako praktik
vím, že jsou nesmyslné, ba škodlivé. Pochopil jsem, že moje místo je před lavicemi
naplněnými žáky. Je to náročné, je to únavné, někdy stresující, ale má to jasný
smysl.
Jsem rád, že v penzi mám možnost vrátit se na "své" gymnázium, kde jsem strávil
celý život, i když do "velké školské politiky" se stále pletu. Jsem rád, když
slyším, že gymnázium v Dobříši má dobrý zvuk. Trochu neskromně si říkám - snad
jsem k tomu i přispěl. A stejně neskromně si pro zbytek života vypůjčuji heslo
z erbu Jana Lucemburského: "Ich dien - já sloužím."
|