50 let Gymnázia Karla Čapka Dobříš |
|||||||||||||||||||||||||||
Sen
|
Práce z výtvarného projektu s Geldrop College |
Františka Fialová, praktická část maturitní zkoušky tempera,2003 |
Stvořena země - a bylo světlo.
"Z lůna matky byl jsem vznikl
k užitku mému všechno kvetlo."
Jediné místo, kam zrak nepronikl.
"Budeš mne srdcem uctívat!"
řekl, a mělo provždy býti tak.
"Nikdy nesmíš nic mi zazlívat,
byť choval bych se všelijak.""Všechno co tvá duše nízká
může ode mne si přát,
to také snadno získá.
V ráji to lehko vyhledat.""Jen jedna mana nebude tvá -
drahé plody duše mojí,
té, která veškerenství zná.
Tu musíš nechat na pokoji!"Bůh - Otec - oslepil mé oči
a poslal hledat barvy ráje.
Pak zavřel mého sluchu brány,
slavíků trylky vzpomínaje.
Až jednou had se připlazil,
že v ráji všechno moje bytí
bez rozumu Pán si vyplodil,
kterýmž jen on sám se sytí.Tak vztáhla žena, Eva, ruku
a svobodna poznala hřích -
dychtivě, sáhla po jablku.
Pánův hněv navždy za to ji stih.Pavel Pečený, oktáva
koukám si koukám na kytky
hlavou mi procházej lidi
já nemám žádný námitky
i když vím, že do mě vidímám od slunce čistou duši
a z žití mi narostly křídla
mně do hlavy každý však buší:
že k čistotě potřeba mýdlateď od duše lítaj mi bublinky mejdlový
a já stojim na zemi - přibitá
hořký je, co bylo před chvílí medový
štěstí si málokdo vychytána trnu nabodlo pravou komoru
však pro lásku nezpívám
před žitím zavírám duši závoru
a radosti? radosti nemívámMartina Zemánková, oktáva
Protože naše třída - tehdy jsme byli v kvartě - dosahovala v učivu nevídaných úspěchů, dostalo se nám odměny v podobě školního výletu. Po několika hodinách matematiky (učitel Milan B. je naším třídním) vyplněných vzrušenými debatami na téma "kam, kdy, jak a za kolik" bylo rozhodnuto. Naším cílem bude Šumava.
Na konci školního roku jsme tedy sbalili vše potřebné včetně fotbalového míče (jeho velká chvíle přijde později). Sraz byl na vlakovém nádraží v Příbrami. Dorazili všichni, od kterých se to očekávalo. Po vcelku zábavné cestě jsme se octli v Sušici. Opustili jsme vlakové nádraží a přešli k nádraží autobusovému. To sestávalo z několika zastávek zakrytých střechou ve tvaru "V". po zjištění, že náš autobus jede za hodně dlouho, byl dán dočasný rozchod. Chlapci tuto pauzu vtipně vyplnili tím, že si vyndali míč a před prostorem nádraží začali předvádět svůj um. Původní opatrné přihrávky byly brzo nahrazeny dělovými ránami a pohlednými loby. Po jednom zvláště vydařeném se však stalo něco neočekávaného. Míč nabral podivnou rotaci a měkce přistál na střeše nádraží. Několikrát poskočil a pak se rozhodl setrvat přesně uprostřed. Zavládlo zděšení - už Jára Cimrman věděl, že míč je na delších výletech nepostradatelný. Na střechu neexistoval žádný přístup. Po chvilce zmatků jsme vylosovali jednoho dobrovolníka, který si došel vypůjčit na vlakové nádraží žebřík. V tuhém boji se železniční byrokracií zvítězil - a pak už to byla hračka. Míč byl vysvobozen a chlapci mohli hrát dál. I přes všechna očekávání náš autobus zakrátko přijel a ...
(v povídce dále následují podrobnosti z pobytu, kterými čtenáře nebudeme zatěžovat)
Ani v kvintě jsme nebyli ošizeni o školní výlet. Po skvělých zkušenostech z loňska jsme se opět rozhodli pro Šumavu. Za naše budoucí sídlo byla určena vesnička s poetickým názvem Dolejší Krušec, kde bylo středisko vhodné k ubytování se.
A tak jsme po roce opět stáli na sušickém nádraží (stále ještě zakrytém střechou ve tvaru "V") a vyhlíželi autobus. Abychom si ukrátili čekání, vyndali jsme fotbalový míč. Za neustálého vtipkování na téma události, která se nám zde přihodila loni, jsme si opatrně kopali. Vítr téměř nefoukal, a tak jsme se brzo přestali bát, že by nám míč opět zanesl na střechu. Pak náhle zasáhl osud. Po trochu vyšší střele se míč ve vzduchu vzepjal a neomylně zamířil na svou oblíbenou střechu. Ač to zní neuvěřitelně, je to fakt. Autor této střely bez řečí zamířil ke vlakovému nádraží pro žebřík. Když tam prohlásil, že je z dobříšského gymnázia a že potřebuje žebřík proto, aby vylezl na střechu pro míč, nikdo se ničemu nedivil. Pamatovali si nás ještě z loňska.
Všechno dobře dopadlo, autobus přijel, pak jsme šli chvíli pěšky a za okamžik už byli v Krušci.
(v povídce dále následují podrobnosti z pobytu, kterými čtenáře nebudeme zatěžovat)
Šumavská víska Dolejší Krušec nám tak učarovala, že se stala cílem našeho školního výletu i v sextě. Už potřetí nás vítalo sušické vlakové nádraží. Když jeden z tamních zaměstnanců zaslechl slova "dobříšské gymnázium", beze slova zamířil do blízké kůlny, vytáhl žebřík, opřel ho o stěnu a významně se na nás díval. Ignorovali jsme ho a zamířili k autobusovému nádraží. Střecha ve tvaru "V" zde stále ještě stála. Plni respektu před její tajemnou mocí, začali si chlapci krátit dlouhou chvíli kopanou. Přesunuli se však až mimo nebezpečný prostor v blízkosti střechy, aby bylo riziko opětovného uvíznutí míče co nejmenší. Stalo se něco neuvěřitelného - míč nám na střechu opravdu nespadl! Plni nadšení jsme se vmáčkli do přijedšího autobusu.
Možná přijedeme ještě v septimě nebo třeba někdy jindy, ale nic není jisté. Každopádně se Dolejší Krušec zapsal do historie naší třídy nesmazatelným písmem.
(v povídce dále následují podrobnosti z pobytu, kterými čtenáře nebudeme zatěžovat)
U vlakového nádraží v Příbrami se shromažďují mladí lidé v extravagantních oblecích a s batohy na zádech.
Ne, není to zájezd belgických homosexuálů, není to protestní akce dětí země či snad křížová výprava. Je to septima, ve které se snoubí to nejlepší z výše jmenovaných.
Až překvapivě snadno se všichni dostali do správného vlaku, který, jako již tradičně vyjel směrem na Sušici. Cesta probíhala uspokojivě a zvesela. Zakrátko nás přivítalo město zápalek a střechy ve tvaru "V" nad autobusovým nádražím. U této střechy už stál připravený nově natřený žebřík opatřený bezpečnostním zábradlím a střežený městskou policií. Bohužel, náš kultovní fotbalový míč cestoval jinou trasou (autem), a tak nám na střechu nemělo co spadnout. Abychom však domorodce nezklamali, hodili jsme na střechu alespoň jednoho z nás. Domorodci jásali a tančili okolo střechy, ovšem tento zvláštní míč za chvíli sám slezl a pokračoval s námi autobusem vstříc nevšedním zážitkům.
(v povídce dále následují podrobnosti z pobytu, kterými čtenáře nebudeme zatěžovat)
Série článků Šumava vznikla pod "laskavým" vedením školního génia Avara Aflíka.
Pocity, projekt 2000 | Jitka Hrubá 2003 Zámek Dobříš, olej |
Přibližně týden před zveličovanou "akcí" to vypuklo. Velice frekventovanou otázkou se stalo: "Už jsi se učil(a)?" A jednoznačnou odpovědí ve většině případů bylo: "Ne, na co?"
Hromadná příprava se skládala z toho, že jsme se sesedávali do různých skupin
a vzájemně se přesvědčovali, že stejně všichni nic neumíme. Největší panika
propukla v pátek před víkendem, v kterém jsme se měli doučit věci, které neumíme
již dva roky. Celou sobotu a neděli jsme si pak opakovaně telefonovali a dodávali
si odvahu slovy:
a) už je pozdě
b) na to kašli, hlavně zdraví
V pondělí malomaturitní třídy připomínaly spíše vstup do hračkářství. Každý si přinesl svoji oblíbenou hračku (někteří 2 a více) jako talisman. Při češtině zřejmě fungovala, ale testy z matematiky pro nás byly (až na výjimky) utrpením. Úterní studijní volno všichni využívali na poslední záchranné kroky. Ve středu měl být našemu utrpení konec, ale až po testech z cizího jazyka, kde jsme některým otázkám vůbec nerozuměli a vylosované biologii. Potom napětí opadlo a vše brzy utichlo.
Umlknutí této záležitosti však přetrvalo jen do doby, kdy jsme se pomalu začínali dozvídat výsledky a záhy potom i známky. Ale přežili jsme!!!
Na zdolání maturity je několik běžných způsobů a já bych se pokusil zde nastínit ty nejastější z nich:
Způsob první: Alespoň měsíc před maturitou se už někteří jedinci začínají
poctivě učit. Někteří odvážnější to doplňují tím, že přestanou chodit do školy.
Konečný výsledek může být dvojí
- takto nadupaný žák může při matuře excelovat a svými znalost zahanbovat zkoušejícího
učitele;
také však může být po několika týdnech usilovného studia nalezen svými rodiči,
kterak pobíhá nahý po zahradě, hystericky se směje a od úst mu odlétává pěna.
U maturity pak tento typ příliš neoslní.
Způsob druhý: je více využívanější. Žák se začne učit přibližně o svaťáku nebo jen pár dní před ním. Jenže, i když tomu většina lidí odmítá věřit, za pár dní se nelze naučit všechno. Student zakrátko poznává, že časový rozvrh, který si pevně stanovil, v žádném případě nedodrží. Nastupuje období, kdy se duševní klid střídá s depresemi. S blížícím se datem maturity se střídají už jen lehčí a těžší deprese a student poznává, že mu nezbývá nic jiného, než se vložit do rukou Osudu, Boha, Štěstí nebo třeba Satana - to podle osobního vkusu. Já se přiznám, že jsem věřil Štěstí - a dobře jsem udělal.
Způsob třetí: žák nevidí v maturitě žádný přínos pro svou budoucnost.Vysmívá se těm, kteří se víceméně poctivě učí a sám si učivo zběžně prolistuje večer před maturitou. Ráno však poznává nesmyslnost svého počínání - příliš pozdě, většinou dostane druhou šanci v září.
A jak to vlastně vypadá v den maturity? Ve škole se sejde skupinka zoufalých lidí. S vytřeštěnýma očima nevěřícně sledují, jak čas na jejich náramkových hodinkách ryche ubíhá a zoufale čekají na své první losování. Někteří se snaží ještě něco naučit podle hesla: "Co se deset minut před maturitou naučíš, o maturitě jako když najdeš." Ostatní jen zírají do sešitu nebo do prázdna - ti se řídí heslem: "Co se deset minut před maturiou naučíš, o maturitě jako když utne." Svačiny připravené starostlivými maminkami dnes nemají šanci - do žaludku stáhlého stresem se prostě nevejdou. Pokud má nějaký výtečník s sebou lahvinku povzbuzovače a dá ji kolovat, jsou mu odměnou vděčné, později už trochu skelné pohledy obdarovaných. Přichází první losování a s ním i první radosti či zklamání. Někteří jedinci mají obzvláštní talent vylosovat si jednu z mála nebo třeba i jedinou otázku, kterou se neučili. Například nejobávanější otázku z češtiny (moderní čeští básníci) není se možné jakkoliv naučit - pokud nejste natolik zoufalí, abyste četli některé z nich. Jeden můj přítel, který se naučil skutečně všechny otázky mimo této, si ji vylosoval. Později mi líčil: "Tak jsem tam jen tak seděl na potítku, zíral na ten prázdnej papír a zkoušel si vzpomenout aspoň na křestní jména ..." Nakonec přece jen prošel.
Na závěr svého moudrého a poučného vyprávění vám řeknu to, co jsem do své maturity nikomu nevěřil - nebojte se maturit, nejsou tak těžké, když člověk něco umí a má přiměřenou dávku štěstí. A ještě jedna rada během doby, kdy se učíte, se v žádném případě nenechte zlákat na Růžek. Strašně špatně se odtamtud odchází.